Kupuj samochód pod czujnym okiem rzeczoznawcy
Znane są przypadki, że dopiero po zakupie używanego auta, w czasie pierwszych tygodni eksploatacji, na jaw wychodzą usterki wcześniej ukryte przez sprzedającego. Nieszczelny bak, cofnięty licznik przebiegu czy maskowanie uszkodzeń pojazdu to przykłady najczęstszych przewinień nieuczciwych sprzedawców.
Kupno samochodu zawsze wiąże się z dużym wydatkiem. Zanim więc dokonamy wyboru, robimy dobre rozpoznanie – przeglądamy ogłoszenia w prasie i w internecie, odwiedzamy dealerów i autokomisy. I zazwyczaj robimy to sami bądź w asyście kogoś z rodziny czy przyjaciół. Ale nawet jeśli dobrze się przygotujemy z teorii, dokładnie obejrzymy auto i zrobimy jazdę próbną, może się okazać, że kilka tygodni po zakupie w naszym nowym nabytku zaczyna coś stukać i pukać, pojazd wpada w drgania, wycieka olej, nierówno zużywają się opony, a po wizycie w myjni pojawia się woda w kabinie i wychodzą na jaw ubytki lakieru, które wcześniej sprytnie zamaskował sprzedawca.
Jak się więc uchronić przed takimi przykrymi niespodziankami?
Najprościej jest skorzystać z usług rzeczoznawcy, który jeszcze przed zakupem auta dokona profesjonalnych oględzin i sporządzi ekspertyzę.
Usługa kosztuje kilkaset złotych. Nie jest więc to jakąś ogromna kwota, biorąc pod uwagę możliwe straty generowane przez naprawę kolejnych usterek i wad oraz problem z późniejszym odsprzedaniem auta za zadowalającą nas cenę.
Wynajęty przez nas rzeczoznawca może sam pojechać do sprzedawcy i obejrzeć wskazane przez nas auto lub też razem z nami uczestniczyć w oględzinach. Odpowie też wyczerpująco na wszystkie nasze pytania i rozwieje lub potwierdzi wątpliwości dotyczące stanu technicznego, identyfikacji pojazdu, prawidłowości załączonych dokumentów (szczególnie aut niezarejestrowanych w Polsce).
Szczegółowe oględziny i jazda próbna pozwolą na dokładna ocenę stanu technicznego zespołów pojazdu i przebyte naprawy. Szczególnie istotne jest ustalenie czy rozmiaru i skutków kolizji w których pojazd uczestniczył.
Naprawa po drobnej kolizji pozwala na bezpieczną eksploatację pojazdu, jednak po np. czołowym zderzeniu lub dachowaniu istnieje ryzyko przesunięcia osi pojazdu, co może prowadzić do wypadków. Zdarzają się też pojazdy składane z połówek lub ćwiartek różnych egzemplarzy aut.
Sprzedający na sam widok rzeczoznawcy i czujnika do pomiaru grubości lakieru nadwozia często zmienia wcześniej opowiedzianą historię o bezkolizyjnej eksploatacji samochodu i opuszcza cenę o znaczna kwotę.
Kupno samochodu w złym stanie technicznym o niekompletnej dokumentacji lub kradzionego to pasmo kłopotów i kosztów napraw oraz duża strata finansowa.
Można jej uniknąć wynajmując rzeczoznawcę.
Pytania do rzeczoznawcy samochodowego:
Jakie wady są niebezpieczne dla zdrowia / życia nowego właściciela?
Podanie zaniżonego przebiegu przez sprzedającego może powodować niewykonanie na czas właściwej czynności obsługi technicznej lub wymianę części pojazdu i awarię zespołu. Np. zerwanie łańcucha lub paska rozrządu, uszkodzenie łożyska, pęknięcie czopu osi. Przesunięcie osi pojazdu wskutek kolizji może powodować nierównomierne zużycie ogumienia, niestabilność kierunku jazdy i drgania pojazdu w pewnym zakresie prędkości, zmianę kierunku jazdy podczas hamowania, itp.
Jakich wad nie jesteśmy w stanie (bez odpowiedniej wiedzy i
doświadczenia) wykryć?
Wszystkich. W szczególności wady geometrii nadwozia (przesunięcie osi), uszkodzenia układu hamulcowego.
Jakie jeszcze usługi świadczy rzeczoznawca? (dla sprzedającego, ocena stanu technicznego aut zabytkowych, etc.)
Ustalenie zakresu i prawidłowości wykonania naprawy powypadkowej i usługi serwisowej.
Identyfikacja pojazdów i określenie autentyczności numeru identyfikacyjnego pojazdu.
Ocena stanu technicznego pojazdów oraz określenie realnej wartości rynkowej pojazdu zarówno dla kupującego i sprzedającego.
Ustalenie zakresu uszkodzeń pojazdów po wypadkach, kradzieży. Sporządzenie i kosztorysu napraw i weryfikacja prawidłowości obliczenia wysokości odszkodowania przez firmę ubezpieczeniową.
Opracowanie ekspertyz w sprawach sądowych odnośnie przebiegu zdarzeń drogowych.
Opiniowanie pojazdów zabytkowych, kolekcjonerski, typu SAM i opracowanie dokumentacji pojazdu.